Tuesday, September 7, 2010

Raye and raye

Wondering and wondering ape akan jadi raya kali ni..

For the last 2 years punye raya was celebrated dgn 'die' kat kampung. And last year, raya was celebrated without u daddy..Still ingat kalau malam raya, mesti die excited nak buat rendang..setiap kali raye mesti die masak rendang punye..and aku lah yg biase die akan suruh kacau rendang die so that tak hangus..mase tu MALAS giler nak buat..sebab banyak giler and kene kacau selalu...tapi buat ajelah kan and mesti nanti die suruh kite rase sedap ke tak sedap..hihi..and mase die still larat dulu, mesti kitorang wat lemang..daddy's lemang is the best..sume orang suke lemang yg die buat..and sometimes, buat lemang together with all da cousins...rindu sgt waktu tu.....and usually mesti meriah ayah n mama masak kat dapo masing2..walaupun anak bukannye ramai kat umah..2 ekor je pon..haha..tapi nak jamu orang datang punye pasal kan...ayah masak rendang die dalam kawah kat dapo luar and mama will masak her signature dishes..yang paling popular is her sambal tumis yang pekat and penuh dengan rase nikmat tu..takde orang boleh challenge la..akak sendiri pon belum confirm reti buat sambal sebegitu rupe..

Raya kali ni pulak, akan disambut tanpa si 'die' and and without u ayah,once again..
Teringat..pergi surau same2 nak teraweh,jalan same2, bergurau tengah jalan on the way gi surau..Klaka..satu family gi surau same2..best sgt~
Tapi, apekan daya, yang pergi tetap pergi..dan yg tiada tetap tiada..Jangan disesali dengan ape yang telah berlaku..
Dan kite harus bersyukur dengan ape yang ada dan siapa yang masih ada bersame kite..

Still ada rumah yang selesa walaupun bukan rumah besar tapi ade aircond jgk,
Ada kereta,
Ada duit,
Ada mama,
Ada sisters and brothers,
Ada anak2 buah,
Ada uncles, aunties and cousins yang cool dan best,
Ada 'si dia yang baru' (konon la)(dapat kad ke tak)
Ada baju raye walaupun da banyak baju,
Cukup makanan dan minum,
Makan sedap,
Boleh jalan2,
Boleh raye rumah sedare mare yang best best,

Sume ade, sume boleh..Alhamdulillah..

Cume..yang tak bestnye..mesti si mama ni taknak gi jenjalan raye..benci betollah..
Orang nak pakai baju raye nak gi jenjalan raye umah sedare2..
Kali ni kene pakse jugak die kuar umah..i dont care!watch out!
Kalau taknak jalan, tinggal umah sorang2!

Puase kali ni pulak, satu habuk kuih pon i tak buat u ollzz..
Tahun lepas,masih tak lupa akan kepenatan yang tak terkire bile wat kuih raye...YA AMPUN!
Tulaa..nak sangat buat and nak sangat suh orang order..HAA..amek kau!! Wat Tart nenas yang leceh dlm 1000 pieces kot, dengan choc chip i yang sedap, ade class tapi buruk tu kan...amek kau! Teraweh pon jadi entah kemane..
Buat sorang2 pulak tu..giler betul..dan terbayang ..kalaulah aku bukak kilang kuih, mesti aku jadi huru hare...eeee...macam ni pon penat nak mampuih..dah la oven 'BESAU' benau..bape juta kali kene bakar kuih tu...heeee....dasat dasat
Mane tak nye~~~

Aku la yang gi beli barang2,
Aku lah yang bancuh,
Aku lah yang ptg nenas,
Aku la yg masak nenas,
Aku la yg wat pastry nye,
Aku la yg uli,
Aku la yang letak jem,
Aku lah yg bakar and
Aku jugaklah yg makan..

Sampai import due pekerja tempatan lah..bukan pekerje asing ye
Mereka adalah Mek Madiha from Klatey and KakWinwin from Kedoh
Both of them are my good frens kat UKM tu
Diorang saje dtg tolong fisabilillah je la..banyak pahale diorang..siap bawak oven and tray lagi..hahah..lawak btol..tapi rase macam best ,keje jadi cepat siap..best and rindu waktu tu

Sekarang ni satu ape pon tak wat..sume orang duk sebok tanye..indah tak buat kuih keee raye nii...Eee tak kuase i...Kecuali kalau umah ni ade mixer yg besau and oven yg besau!

So..tulah cerite2 zaman dulu kale ketike nak beraye

And nantikan cerite akak yg akan keluar pada satu hari raya nanti


No comments:

Post a Comment