Tuesday, January 18, 2011

Angel's Hair - Aglio Olio

Semenjeak due menjak ni selalu rase nak bawak makanan gi lab for breakfast, selalunye aku masak banyak2 so bolehler share dengan makhluk2 yang lain, takdalah depa meleleh air liur melihat makanan yg aku duk bawak tu..huhu..and takkan la nak makan sorang2 kot kan, xbest nanti, anyway, sharing is caring u olss..

Ok, biasenye I akan masak malam sebelumnye, so, bile pepagi nak kua umah, tinggalkan nak panaskan je dalam kuali tu, xpayahla nak bangun pepagi bute tibe2 nak main2 masak2..tak kuase mak incik yee..

So, malam tadi ape kene entah rumah tu tetibe pulak tak de lampu. So lepas maghrib, perut ni da la lapa giler, lampu pulak takde, aku nak masak cemane! Pastu, takde pulak ajakan ajakan nak kua gi makan ke ape..eeee hot nye raseee... ape lagi, amek jelah lampu emergency tu letak kat dapo, sambil marah2, mule lah aku mencincang garlic, keluakan kan la udang, sayur segale, macam nak nangis pulop..

Tibe2, mama pun dtg kat dapo dan berkate "Indah, ma nak kua ni, ko nak ikot tak?"
Eee.. dalam hati aku kate "orang dah sebok2 ptg bawang ni baru lah sebok nak ajak kua makan" geram btol rase!

Tapi lapa dan tgh marah, ikot jelah kua makan. Dahlah breakfast and lunch melantak aku nye nasi goreng. Disebabkan tgh marah yang belum habes tu, aku pon horder lah nasik lagi dgn kailan ikan masin, sotong sambal dan telor dadar. Hamek ko...mase tu tak kesah dah nak berdiet ke, nak kurus ke, lupekan sume tuuuuu! I dont give a damn! Habes pulak nasik aku sepinggan tu walaupon dah semput nak menghabehkannye sbb mama dah warning "U better finish all the rice!"

Lepas makan, barulah cooool dan terukir sedikit senyuman sebab dah tak lapar lagi..Balik rmah, lampu dah ade, and bawang putih yang terdampar atas chopping board tadi tu masih lagi ade kat dapur, ingat si bibik dah kemas2 kan..So, aku pon meneruskan lah usehe utk memasak utk bawak bekal utk hari ni..


Ini lah rupe parasnye setelah siap di masak..

Sonang je nak buek:

Tumis garlic, udang, capsicum, asparagus, spring onion and chillie flakes. Tumis ni gune butter ye tuan tuan dan puan puan. Jangan lupe campur jugak minyak sikit, petue ni adalah to stop the butter from burning.. tu adelah petua daripade Cik kak Nigella dlm AFC tu..

Then, masukkan je pasta yang dah siap rebus hingge al dente tu, gaul gaul and jgn lupe salt and pepper to taste.. lepas tu, tabur la sesuke hati parmesan powder tu ....

Hari ni aku makan sorang bende ni, tapi ade lah orang tu rase sikit. Aku kate aku buh cheese banyak tu. Die tu nak jugak rase. Mule2 muke die macam tak berape nak suke, tapi bergarpu garpu jugak di duk lahap..haha tu diaaaaaa..oopsss siape makan cili terase podehnyo!

No comments:

Post a Comment