Monday, January 17, 2011

Simple Apple strudel recipe

Barangsiape yg tibe2 teringin nak makan dessert yang diperbuat dari resipi orang puteh, you can try this out! Name die APPLE STRUDEL, dessert yang terdiri daripada crispy filo pastry kat luar and ade isi apple kat dalam die.. and it's muy deliciosa


Ini adalah fillo pastry


The ingredients utk filo pastry tu yang paling sonang, beli je kat kedai, i selalu beli kat Cold Storage punye supermarket, sebab cold storage selalu jual barang2 makanan yang pelik2, bestdan berkualiti walaupun agak mahal..kalau setakat nak cari kat Billion ke, gerenti nan hado, bak kate cikepal06..

Utk fillings nye pule:

2biji epal yang merah atau hijau kalau suke masam2 sikit
Kismis (optional)
Gule perang or brown sugar or muscovado sugar
serbuk kulit kayu manis or cinnamon powder
Care nak buat:

Apple tu potong cubes atau slice then gaul je sume dgn brown sugar and cinnamon powder tu and set aside

Fillo pastry tu, die macam kulit popia, nipis je, so handle with care ye kalau tak nanti die mudah koyak.

So, amek dalam 2 helai dan sapu dgn melted butter pade setiap lapisan. Then, apple yang dah gaul tadi letak kt hujung pastry sikit dan roll slowly macam kite nak wat giant popia, lepas tu, berus permukaan nye dengan melted butter lagi skali dan tabur almond flakes tapi this is optional.

Lopeh tu, masuk dalam oven 175 degree celsius for about 20minutos ye sampai warne die jadi golden brown


Ini adalah hasilnye selepas dibakar

Dust with a little bit of icing sugar for presentation and boleh juga kalau nak serve dengan vanilla ice cream or custard sauce..

If nak wat custard sauce tu, pukul kuning telur dalam 2biji dan castor sugar, then panaskan susu segar dalam saucepan, bile dah agak suam, tuang susu yg suam tu dalam adunan telur tadi dan kemudian tuang semula ke dalam saucepan itu semula dan buat dgn kaedah double boiler utk dapatkan custard sauce yang smooth..dan terus kacau sehingga pekat dan tambah sedikit essen vanila...

Double boiler

No comments:

Post a Comment